Tips

De vijf meest gemaakte fouten in een reclame-uiting


Thumb_foute_reclame

Je wilt een reclameactie doen. Je hebt bedacht welke middelen je wilt inzetten, bijvoorbeeld brievenbusreclame of een online actie. Misschien wel een combinatie daarvan. Maar dan? Dan moet de reclame-uiting gemaakt worden. De manier waarop je jouw reclame-uiting vormgeeft is minstens zo belangrijk als de middelenkeuze!
Een kwestie van seconden…
Onze hersenen besluiten binnen enkele seconden of het de moeite waard is om iets te lezen. In deze paar seconden wordt razendsnel de overweging gemaakt: lees ik door of gooi ik het weg. Heb je eenmaal de aandacht van de lezer dan is het werk nog niet af. Probeer dan maar eens de lezer te overtuigen dat jouw product of dienst écht de moeite waard is. Goed om hier dus zorgvuldig bij stil te staan. Geen nood! In dit artikel heb ik alvast de vijf meest gemaakte fouten in een reclame-uiting op een rijtje gezet. Zo weet je in ieder geval zeker dat jij deze fouten niet maakt!

1. Te veel tekst
Voor iedere reclame-uiting (zowel online als offline) geldt: hoe minder tekst, hoe beter. Zorg dat de lezer niet verdwaalt in te veel tekst, maar kom zo snel mogelijk tot de kern. Is je tekst toch nog wat aan de lange kant? Doormiddel van tussenkopjes kun je de lezer meer sturen tijdens het lezen. Ook kun je afwisselen in tekstopmaak: bijvoorbeeld bepaalde woorden vet drukken of in een andere kleur opmaken. 
Extra tip: zorg ervoor dat de letters groot genoeg zijn. Dit is net zo belangrijk voor de leesintentie als de lengte van een tekst. 

2. Geen (aantrekkelijke) afbeelding
Zorg ervoor dat je reclame-uiting fotografie bevat. Een reclame-uiting met aantrekkelijk beeld wordt niet alleen leuker gevonden, maar trekt tegelijkertijd ook meer de aandacht. Het effect is dus dubbel! Gebruik het liefst een beeld met mensen en veel kleur. 

3. Geen beleving
Laat niet het product zelf zien, maar het resultaat. Mensen kopen namelijk niet zozeer een product of dienst, maar vooral de beleving van het product. Voorbeeld: is het product rijst? De koper is meer benieuwd naar de heerlijke maaltijd die er mee gemaakt kan worden. Heb je een klusbedrijf? Laat een mooie woning zien. Dáár lopen mensen warm voor. 

4. Geen (duidelijke) oproep tot actie
Zorg altijd voor een duidelijke oproep tot actie. Het moet voor de ontvanger meteen duidelijk zijn wat hij of zij moet doen. Op deze manier haken zo min mogelijk potentiële klanten af. Denk bijvoorbeeld goed na over een duidelijk te onthouden internetadres en vermeld de contactgegevens. Zorg dat, zelfs als de uiting alleen maar gescand wordt, de oproep tot actie goed opvalt. 

5. Geen goed aanbod
Een goede reclameactie valt of staat met een goed aanbod. Een goed aanbod is een aanbod waarin schaarste wordt gecreëerd. Hiermee bedoel ik dat de lezer het gevoel moet krijgen er snel bij te moeten zijn omdat de actie anders voorbij is, zoals een korte actieperiode of een ‘op = op’. De consument neemt in dit soort gevallen liever geen risico. Kortom: met de toevoeging van urgentie stimuleer je mensen. Maar overdrijf het niet. 

bron: PostNL

woensdag 27 januari 2016, 15:51 | Categorie: | Tags: Tips, reclame, fouten